Goede zorg en ondersteuning voor onze inwoners zijn belangrijk. Gemeenten kopen zorg en ondersteuning voor inwoners samen in en sturen samen op de voorwaarden waarbinnen de zorg/ondersteuning aan inwoners geleverd wordt. Dit doen gemeenten via de eenheid Inkoop en Contractbeheer.
Gemeenten hebben met ruim tweehonderd aanbieders contact onderhouden over de dienstverlening aan circa 20.000 inwoners. De dienstverlening aan inwoners van een groot aantal aanbieders wordt geraakt door de beperkende maatregelen die momenteel gelden. Om de gevolgen voor inwoners en aanbieders zo veel als mogelijk te beperken zijn de afgelopen periode diverse maatregelen getroffen.
Aanbieders hebben actief uitgewerkt hoe zij – met inachtneming van de coronarichtlijnen- onze inwoners die hulp het hardst nodig hebben, adequaat blijven ondersteunen.
Het blijft soms nodig om bij (hulpbehoevende) inwoners thuis te komen en om persoonlijk contact te hebben. Voor alle vormen van zorg en ondersteuning die wordt geboden, worden de RIVM richtlijnen in acht genomen.
Met aanbieders is afgesproken dat zij met inwoners overleggen over hoe de zorg en ondersteuning in deze coronatijd wordt ingevuld.
Inschatting risico’s
Samen met aanbieders is een analyse uitgevoerd naar welke risico’s er zijn wanneer zorg of ondersteuning langdurig niet geleverd wordt. Het gaat hierbij om inwoners die een specifiek product gebruiken of om zorg voor een specifieke doelgroep, zoals dementerende ouderen. Bij 20% van onze aanbieders geldt dat er veiligheidsrisico’s zijn als de dienstverlening aan inwoners niet meer gegarandeerd kan worden. Het gaat hierbij om risico’s, zoals bijvoorbeeld verwaarlozing van kinderen, escalatie in huiselijk geweld, op psychische ontregeling, terugval in verslavingsproblematiek of het ontstaan van overlast.
We onderhouden proactief contact met aanbieders om te voorkomen dat de risico’s zich voordoen en om te borgen dat zorg en ondersteuning zoveel als mogelijk gecontinueerd wordt.
Cliëntervaring
De Regio voert doorlopend cliëntervaringsonderzoeken voor gemeenten uit. Bij deze onderzoeken wordt gevraagd hoe inwoners de ingezette zorg en ondersteuning ervaren. De uitkomsten gebruiken we om samen met aanbieders verbeteringen door te voeren. De gevolgen van corona op de persoonlijke situatie is vanaf half maart in dit cliëntervaringsonderzoek meegenomen. Gaat het naar omstandigheden nog goed met inwoners? Hebben zij een hulpvraag? De afgelopen periode vonden er gesprekken plaats met 500 inwoners, waarvan 200 ouders/verzorgers van kinderen die normaal gebruik maken van leerlingenvervoer.
Het algemene beeld uit deze telefoongesprekken is dat de zorg doorgeleverd wordt en de maatregelen van het RIVM in acht worden genomen. De uitval van dienstverlening is beperkt en wordt waar mogelijk vervangen door alternatieven. In vijf gesprekken is gesignaleerd dat er mogelijk extra ondersteuning nodig was door het wegvallen van onderwijs. Deze zijn door de uitvoeringsorganisaties opgepakt.
Financiële situatie aanbieders
Aanbieders komen door corona in zwaar weer. We hebben met aanbieders afspraken gemaakt over bevoorschotting zodat ze het hoofd boven water houden. Inmiddels hebben zo’n 23 aanbieders aanspraak gemaakt op deze voorschotregeling. De financiële administraties van gemeenten zijn gevraagd om de termijn van uitbetalen zo kort mogelijk te houden voor zowel de voorschotten als de reguliere declaraties.
Beschermingsmiddelen zorgmedewerkers
Aanbieders werken volgens de landelijke richtlijnen van RIVM en hun eigen brancheorganisaties. Dit betekent dat wanneer inwoner en medewerker geen symptomen hebben er volstaan kan worden met hygiëne en afstand houden. Wanneer een medewerker wel symptomen heeft, heeft deze geen contact in persoon met inwoners en wordt waar mogelijk voor vervanging of digitaal contact gezorgd. In geval de inwoner symptomen heeft, wordt de ondersteuning tijdelijk gestopt of indien mogelijk vervangen door ondersteuning op afstand. Op 6 mei jl. is bekend geworden dat er ook voor medewerkers in o.a. de hulp bij het huishouden mogelijkheden komen om gebruik te maken van persoonlijke beschermingsmiddelen. Dit zal echter wel onder een aantal strikte voorwaarden gebeuren om het gebruik te beperken tot gevallen waarin dit strikt noodzakelijk is.
Dienstverlening
Ten aanzien van een aantal vormen van dienstverlening geven we u onderstaand een nadere toelichting.
Hulp in het huishouden
De hulp in de huishouding gaat, met inachtneming van de RIVM maatregelen, door. Bij ongeveer 10 procent van de inwoners is de dienstverlening tijdelijk (eenmalig of langere tijd) gestopt. In het merendeel van deze gevallen werd de dienstverlening op verzoek van de inwoner gestopt in verband met angst voor besmetting. Aanbieders houden gedurende de periode van onderbreking contact met de betreffende inwoner zodat de dienstverlening zodra dit mogelijk is weer hervat kan worden en eventuele onverantwoorde situaties voor inwoners tijdig gesignaleerd kunnen worden. Inmiddels wordt de dienstverlening op verzoek van steeds meer inwoners weer hervat.
Daklozenopvang De Cocon en Beschermd Wonen Kwintes
Kwintes heeft in samenwerking met de GGD een medische uitwijklocatie voor eventuele besmettingen georganiseerd. De opvang is nu 24 uur per dag open en de bewaking is uitgebreid. Voor een deel van de daklozen die gebruik maken van de Cocon is opvang in een hotel geregeld. Door het creëren van deze extra ruimte is de kans op onderlinge besmetting een stuk kleiner.
Dagbesteding
Omdat dagbesteding grotendeels gesloten is, wordt op een andere vorm van ondersteuning aangeboden, zoals videobellen, individuele huisbezoeken, activiteitenpakketten voor thuis etc. In een zeer beperkt aantal gevallen wordt na overleg met de GGD in klein verband de dagbesteding weer opgestart binnen de adviezen van het RIVM. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld dementerende ouderen.
Wmo-taxi en leerlingenvervoer
Het aantal ritten voor Wmo-taxi is met meer dan 90% afgenomen. De ritten die wel gereden worden, worden individueel uitgevoerd. Er zijn schermen tussen de chauffeur en de achterbank geplaatst.
Voor leerlingenvervoer werd afgelopen periode alleen gereden voor de noodopvang. Met het openen van de scholen wordt ook het leerlingenvervoer vanaf 11 mei weer hervat.